Best (NL) - Edebäck (S)

20 juni 2019 - Edebäck, Zweden

IMG-20190610-WA0004

Zoals jullie weten zijn we tweede pinksterdag (10juni jl) aan de volgende fase van onze reis begonnen. 's Ochtends vroeg zijn we met een afgeladen auto vertrokken. Jan, Marij, Ellen en Rick waren er om ons uit te zwaaien. Als verrassing voegde Lian zich daar last minute ook nog aan toe. Super dat jullie er waren!

Het was op het laatste moment toch nog uitdagend tetrissen om alles er in te krijgen (inclusief onverwacht geheimzinnig pakketje wat we pas in Zweden open mochten maken haha), maar het is gelukt... Als je niet naar de hoogte van de auto keek, viel het bijna niet op dat we zoveel bij hadden ;-) Eenmaal onderweg even gezwaaid naar het plaatsnaambord van Best, elkaar een high five gegeven en gas dr op. Wat overigens inmiddels ook wat aanmoediging nodig had ivm het gewicht van de auto...

Vanwege het tijdstip (half 8 's morgens) op die dag waren er nog maar weinig auto's op de weg en konden we lekker doorrijden. Na ongeveer 2 uurtjes de grens met Duitsland overgestoken op weg naar de Deense grens. Ook op de Duitse wegen zat het ons mee, alles verliep vlot. Onderweg nog een vette curryworst met friet naar binnen gewerkt (lees... Stefan een vette curryworst, Inge een veel te dure salade XD) want we waren toch in Duitsland.

IMG-20190610-WA0009

Aan het eind van de middag de Deense grens gepasseerd, nou kwam de camping gelukkig wel steeds dichterbij. Alhoewel....

Alles was zo vlotjes verlopen dat we besloten hadden om toch nog iets verder te rijden dan de geplande 800 km en om voor de +/- 900 km te gaan en te kamperen in het plaatsje Køge waar we al eens eerder waren geweest. Onderweg nog gestopt bij de Mac, want Inge had toch zo'n zin in een Big Mac. Daar kwamen we erachter dat de receptie van de camping al om 6u sloot. Wij hadden er natuurlijk niet bij stilgestaan dat we nog in het laagseizoen vielen en dat de campings daarom ook eerder dicht gingen. Toch de gok gewaagd om daar naartoe te rijden, maar tevergeefs... de receptie was inderdaad gesloten en er hing ook geen telefoonnummer om iemand te bellen. Dus wij maar op internet gaan zoeken naar een camping in de buurt waar we nog wel terecht konden. Gelukkig was er een camping ongeveer 2km verder waar we terecht konden. Tentje opgezet en lekker geslapen, want we hadden een lange tocht achter de rug. Morgen zouden we dan eindelijk de Öresundbrug overgaan en Zweden binnenrijden.

'S morgensvroeg de tent ingepakt zodat we rond 11u konden vertrekken. Rond het middaguur kwamen we aan bij de brug en het lijkt alsof die brug nog langer was geworden sinds de vorige keer. Er komt echt geen eind aan! Maargoed, die brug is ook bijna 8km lang, dus dan ben je wel even aan het rijden.

IMG_20190611_204943_571IMG-20190610-WA0016IMG-20190610-WA0013IMG_20190611_204943_574

Yes! Zweden!

Nog even een douanebeambte verteld dat wij hier waren om te werken en om te komen wonen. Wilde die grapjas achter in de auto kijken XD. "Natuurlijk mag dat meneer, maar je zult niet meer dan een paar cm's kunnen zien"... Gelukkig hoefden we niet heel de auto leeg te halen en zag die man dat het wel goed zat.

Pfieuw..... dat hadden we hem anders niet in de dank afgenomen.

Dus eindelijk waren we in Zweden. Nog maar 500km tot onze eindbestemming

Wederom na een lange rit op zoek gegaan naar een overnachtingsplaats. Maar het zou die nacht en de volgende ochtend met bakken uit de hemel komen vallen volgens onze app, dus begonnen we ons plan om te gaan kamperen toch een beetje in twijfel te trekken. Na lang zoeken en meerdere keren gestopt te zijn geweest, hadden we een hotel in Jönköping gevonden tegen een betaalbare prijs. Lekker comfortabel slapen en voornamelijk droog blijven. Onder het mom dat we nog genoeg in een tentje zullen gaan slapen de komende jaren ; )

Na een uitzonderlijk goed ontbijtbuffet (volgens Inge, Stefan vindt het al gauw prima) konden we onze weg vervolgen, en wat denk je...... het was aan het gieten. Ja hoor, de juiste beslissing gemaakt. Nog ongeveer 300km en we hadden onze eindbestemming bereikt.

Hoe verder je Zweden in rijdt, hoe langzamer je moet rijden. Vanaf Jönköping hadden we alleen nog maar provinciale wegen en reden we dus gemiddeld 50km/u. En die vervloekte regenwolk heeft ons de heeeeeeeeeele tijd achtervolgd. Je gelooft het niet, maar we hebben 300km onder dezelfde wolk gereden. Als we dachten dat we weer wat blauwe lucht zagen in de verte dan werd dat al gauw genoeg weer grijs door die klote wolk. Nou zijn wij vrij positief ingestelde mensen, maar de hele tijd in de regen rijden is niet bevorderlijk voor je humeur.

Maargoed, de eindbestemming gehaald, de auto wat uitgeladen en het onszelf comfortabel gemaakt tot de eigenaren zouden komen (die hadden die middag nog ergens een afspraak). Wat denk je....... vertellen zij dat het de hele dag schitterend weer is geweest tot in de middag, net toen wij aankwamen dus. Dus Jan; wederom bewezen dat het erfelijk is. Gelukkig hadden we wel een zonnige binnenkomst in het land.

Na een ietwat verwarrend gesprek met de eigenaren (zijn chaotische mensen) konden we wat gaan eten en konden we gaan slapen (in een scheef bed). Twee vrije dagen voor de boeg ipv de verwachte enkele dag en dan kunnen we aan de slag! We hebben er zin in!

PS de losse foto's in het bijbehorende album staan per ongeluk door elkaar en met een verkeerde locatie, maar daar kunnen jullie vast wel doorheen kijken ;-)