Om de piek te bereiken moet je eerst uit het dal klimmen

29 september 2019 - Mora, Zweden

Wat kan een mens toch veel meemaken in 3,5 maand. Begin juni met goeie hoop en super enthousiast vertrokken, op naar ons lang verwachte avontuur.

Met de zon aan de hemel en de zomer tegemoet, hebben we hard gewerkt aan een bedrijf wat we wellicht over zouden nemen. Als bushcraft instructeurs aan de slag in het mooie Zweden, dat is waar we al 6 jaar van droomden. Helaas is het verhaal iets anders gelopen dan we hadden gedacht en zijn we na 6 weken (slaven)arbeid verder op zoek gegaan naar ons geluk.
Zweden heeft heel veel moois te bieden, zeker voor ons vakgebied. De provincie Dalarna heeft ons altijd aangesproken door haar natuurlijke diversiteit. Hier hoopten we ook ons geluk te vinden. Aan natuurschoon geen gebrek hier, maar het vinden van werk bleek wat lastiger dan verwacht. Ook de aanvragen van onze persoonsnummers verliepen alles behalve soepel. De Zweedse overheid staat immers ook bekend om hun effectiviteit en snelheid (zo vlug als dikke stront). Terwijl de dagen voorbij gingen en de zomer langzaam over ging naar de herfst begon voor ons de tijd te korten. Vroeg of laat moesten we de knoop doorhakken wat we komende winter zouden doen. In Nederland blijven of terug gaan naar Zweden. De vereisten die we vooraf gesteld hadden waren simpel en moesten voor oktober gerealiseerd zijn; een nieuwe (Zweedse) auto en een voorlopig adres. Maar gezien we vooralsnog geen persoonsnummer hebben, konden we automatisch ook geen auto kopen. Feit blijft dat onze huidige auto de winter niet overleeft en we hier mobiel moeten kunnen zijn, dus zit er niks anders op dan thuis te overwinteren. Komende week vertrekken we richting huis en daar blijven we dus niet alleen maar voor de maand oktober.

Al met al zijn we tevreden over de uitkomst. Eerlijk is eerlijk, we zijn zeker diep teleurgesteld over onze tijd hier. Maar daarentegen hebben we ook óntzettend veel geleerd. Waardevolle kennis die we alleen hier hadden kunnen vergaren. Door het dagelijkse leven te ervaren en door gesprekken met de mensen hier.
Dit maakt dat we veel stof tot nadenken hebben en nu nog niet met zekerheid kunnen zeggen hoe onze toekomst eruit ziet.

Een hindernisbaan, honderden euro's lichter bij de tandarts, een spoedbezoekje aan het ziekenhuis, een sollicitatiegesprek deels in het Zweeds, achteruit rijden met een aanhanger, alleen maar slechte bedden en banken, een hoop zorgen en veel geduld verder....zijn we toch trots op wat we gepresteerd hebben. Samen hebben we ons er doorheen geslagen en we kunnen elkaar nog steeds uitstaan. Dat is misschien wel de meest waardevolle ervaring van de afgelopen zomer.

"Op het einde komt het altijd goed, en als het niet goed komt, ben je nog niet aan het einde."

1. Lian:
    29 september 2019
    Mooi geschreven maatjes! En alvast: welkom thuis. Geniet van de laatste week, de reis en de voorpret van jullie eigen fijne matras ;-) X Lian
  2. Joyce:
    29 september 2019
    Een rugzak vol met ervaringen, ik weet zeker dat waar dan ook jullie je dromen zullen waarmaken.
    Een goede en veilige reis naar huis en je blik op vooruit.
    Veel liefs, Joyce
    * Wat een prachtige foto's
    Joyce
  3. Sander:
    30 september 2019
    Bitterzoet! Jammer dat het tegengevallen is. Maar fijn dat jullie elkaar nog kunnen velen! ;-) Wel thuis.
  4. John:
    30 september 2019
    Wie niet waagt die niet wint. Knap dat jullie het vol gehouden hebben en dat jullie positief zijn gebleven. Jullie hebben de hele winter om alles op een rijtje te zetten en ben nieuwsgierig wat jullie volgend jaar gaan doen. Goede reis, rij voorzichtig en zie jullie van de week weer graag terug.
  5. Lynn:
    30 september 2019
    Mooi geschreven! Ik kan me voorstellen dat t tegen is gevallen ten opzichte van wat jullie verwacht en gehoopt hadden, maar deze ervaringen zijn zeker zo veel waard. Het heeft jullie band nog sterker gemaakt en jullie kunnen nu inderdaad overdenken wat jullie willen gaan doen in t nieuwe jaar. Veel stof tot nadenken, maar ik weet zeker dat jullie daar uitkomen.
    Alvast welkom thuis en laten we snel een datum prikken om bij te kletsen 😘
  6. Jan:
    2 oktober 2019
    "Samen hebben we ons er doorheen geslagen en we kunnen elkaar nog steeds uitstaan. Dat is misschien wel de meest waardevolle ervaring van de afgelopen zomer".
    Dat is mooi omschreven en inderdaad een waardevolle ervaring!
    Ik (wij) zijn ontzettend trots op jullie.
    Blijf geloven in jullie zelf en nog belangrijker leef jullie droom.
    Wij zien jullie snel weer en kletsen dan bij.
    👏🏻💪🏻😘
  7. Esther:
    2 oktober 2019
    Wat een ervaring. Dit neem je de rest van je leven met je mee!
    Goeie reis terug.
  8. Connie:
    22 oktober 2019
    Jammer maar alles gebeurt om een reden. God weet wat er uit voort vloeid. Jullie hebben in iedergeval een hele ervaring op gedaan, die niemand je af neemt en waar menig mens jaloers op is. Goeie reis naar Nederland.