Waiting game

5 september 2019 - Mora, Zweden

Even een kleine update. Weliswaar geen interessante, maar toch.

Onze aanvraag voor het persoonsnummer is al een tijdje gaande, maar zit vooralsnog geen vooruitgang in. Sterker nog, we lijken wel achteruit te gaan. Vandaag een brief van de belastingdienst doorgestuurd gekregen vanuit ons vorige adres in Edebäck. Viel niet tegen, hadden niet verwacht dat ze (onze oude bazen dus) dit ons nog gunden. Wel blij dat ze het toch hebben gedaan gezien de informatie in de brief. Blijkt dat we nu dus al 2,5 week voor niks aan het wachten zijn. De brief is ten eerste naar het verkeerde adres gestuurd dus (wij hadden het nieuwe adres op tijd doorgegeven) en ten tweede staat er in de brief dat ze geen verdere actie ondernemen en dat ze de ingestuurde documenten bewaren. Dit om fouten van hun (waar we om het duidelijk te houden even niet nader op ingaan), wij hebben alles volgens het boekje gedaan. Dat samen met wat andere onjuiste beweringen, maakt dat ze dit besloten hadden.
Nu vermoeden we dus dat er iemand niet op zit te letten op kantoor, want we weten niet waar het anders aan kan liggen. We zijn alles nagegaan en zouden het precies weer zo gedaan hebben.

Buiten de aanvraag om hebben we helaas ook nog niet veel geluk. Werk vinden loont nog niet en het weer werkt ook al even niet mee. Nu zijn we al wel stug met regenpak aan naar buiten gegaan om maar buiten te zijn, maar daar is de lol ook gauw vanaf. Gelukkig kunnen we inmiddels via chromecast tv kijken en vermaken ons daarmee. Leuk dat we daar tijd voor hebben voor de verandering, maar alleen maar bankhangen trekken we gewoon niet. Dit is teveel vrije tijd voor ons, teveel niks. Dus de muren komen inmiddels wel op ons af hier.
We forceren nu het naar buiten gaan en proberen zoveel mogelijk een dagelijkse/wekelijkse routine aan te houden zodat we nog een beetje een ritme er in houden. Dat helpt wel.

Wachten, wachten en nog eens wachten. We kunnen momenteel gewoon geen kant op en daar hebben we inmiddels behoorlijk wat moeite mee. We wisten dat de aanvraag niet snel zou gaan, maar het verloopt nu onnodig stroef. En je kunt gewoon niks hier zonder dat nummer, overal heb je het nodig. Het word hier voor veel meer dingen gebruikt dan het BSN in NL. Dus we zitten letterlijk vast. Het enige wat we zouden kunnen doen is werken...

Gelukkig is contact met het thuisfront nu vele malen makkelijker als dat het was in onze backpacktijd. Zeker nu is het leuk om op de hoogte te blijven van de gang van zaken thuis.
Ook vinden het we elke keer leuk om jullie reacties onder onze verhalen te lezen!
Oh en nog een lichtpuntje: we hebben voor het eerst (dan wel tevergeefs) een sollicitatiegesprek voor een groot deel in het Zweeds kunnen voeren :-)

1. Nieke Köhler:
    5 september 2019
    Hoi Stefan en Inge, eindelijk de tijd en rust om jullie verhalen te lezen en prachtige foto’s te bekijken. Wat een geweldig mooi land! En wat zit het helaas tegen voor jullie. Het is, denk ik, de niet te vermijden echte wereld van de serieuze avonturier. Hou vol en geniet van alles dat mooi is en goed gaat. Groeten Nieke Köhler (Zumba) 🤗
  2. Marijke, Marc en kids:
    Hoi Stefan en Inge,

Wat vervelend dat het zo tegenzit met werk, de aanvraag van het BSN- nummer en het weer (Waar je dan helaas helemaal geen invloed op uit kunt oefenen).
    Maar geniet even van jullie vrije tijd in dat mooie land, over een tijdje hebben jullie het vast heel druk.

Hopelijk lukt het snel om daar werk te vinden en een lekker bestaan daar op te bouwen.
    Succes en geniet
  3. Manon Vogels:
    6 september 2019
    Zo! Als je een zakelijk gesprek deels in het Zweeds kunt doen dan moet het toch echt goed zitten al met de taal! Wat gaaf :D dat wil ik wel een keer horen. Ik hoop dat jullie snel een baantje vinden daar, niet alleen om de tijd te doden.
  4. John:
    6 september 2019
    Emigratie gaat niet zonder problemen, er zullen nog wel meer beren op jullie pad bevinden. Maar houd moed zet door en jullie komen er wel.
  5. Jan:
    6 september 2019
    Emigreren gaat nooit van een leien dak zoals ze dat zeggen 😒
    Blijf er vooral in geloven, met jullie wilskracht moet dat lukken 🤗
  6. Ellen:
    7 september 2019
    Wat goed dat jullie de taal al zo goed onder de knie hebben! En ik ga duimen dat de aanvraag en verloop van alles sneller gaat!
  7. Manon:
    9 september 2019
    Hou vol jongens, uiteindelijk zal de aanhouder winnen. En al lijkt het voor jullie soms alsof jullie nog niets bereikt hebben, wat ik me heel goed kan voorstellen, niets is minder waar. De taal hebben jullie duidelijk behoorlijk onder de controle! Jullie zitten nu in het gebied waar je je zou willen vestigen! Nadat jullie voor jezelf opgekomen zijn en die andere lui achter je hebben gelaten! Jullie hebben weer een afwijzing binnen voor jullie persoonsnummer, en dus zijn jullie wéér een stap dichter bij het uiteindelijk toegewezen krijgen!! Die klote-organisaties kunnen nu eenmaal niets in een keer goed doen... Dus houd de moed erin, jullie zijn op de goede weg. Succes
  8. Joyce:
    29 september 2019
    Een ietwat late reactie, maar we wensen jullie succes en veel geduld toe, jullie wachten wordt vast beloond.