Want daar brandt nog licht

19 januari 2020 - Best, Nederland

“Als ik door mijn dorp fiets, kan ik er niet omheen,
Het is hé en hoi en houdoe, iedereen kent iedereen
De wegen zijn hier warm, mijn hart staat hier in brand
Ik voel dat ik leef in mijn Brabantse land

Je zal misschien wel denken wat een chauvinistische gek
Maar geboren en getogen, ben ik maar op een plek
Ik kom in veel provincies, maar met een heb ik een band
En dat is mijn plek in het Brabantse land

We leven hier als prinsen, we leven hier riant
Hier staan onze stambomen al jaren lang gepland
Zitten vast met onze wortels in het kleierige zand
Ons krijg je niet weg uit het Brabantse land”

~ Patrick Marcelissen

Na lang wikken en wegen hebben wij aan het einde van het jaar de knoop doorgehakt om toch niet opnieuw naar Zweden te gaan om daar te blijven.
Om te beginnen hebben wij sinds we thuis zijn niet de drang gehad om terug te keren. Wat erg opvallend was voor ons, want dit hadden we natuurlijk wel verwacht, gezien we al die tijd graag uit Nederland weg wilden. En daarbij komt ook dat het dagelijks leven in Zweden ons tegen is gevallen.
Inmiddels zijn we een paar maanden verder en helaas denken we er nog steeds hetzelfde over als bij onze thuiskomst.
Dit is vanzelfsprekend erg teleurstellend voor ons, maar uiteindelijk hebben wij gekozen wat voor ons het beste lijkt. Ons hart ligt nog steeds in de Zweedse natuur, maar ons verstand zegt nu wat anders.

Dit wil niet zeggen dat Zweden helemaal ‘out of the picture’ is.
We gaan nu kijken wat de mogelijkheden zijn om vanuit Nederland iets op te starten. Dit houdt nog steeds in dat we mensen mee naar het buitenland willen nemen, maar dat de thuisbasis in Nederland blijft.
Een hele ommezwaai, maar dit opent nieuwe deuren, want we zijn nou niet alleen beperkt tot Zweden.
Hoe we ons bedrijf precies op poten zouden willen zetten weten we op dit moment nog niet, maar dat gaan we de komende tijd op ons gemak uitwerken. Belangrijk is dat we er in ieder geval voor zorgen dat we thuis alle zaken op orde hebben.

Dit besluit is ons zwaar gevallen. We zijn natuurlijk een hoop inspanning, tijd en geld kwijt, maar we hebben geen moment spijt gehad. Als we het overnieuw konden doen hadden we het op dezelfde manier aangepakt. En dat is goed om te weten. We hebben onszelf zo goed mogelijk proberen voor te bereiden en hebben afgelopen zomer dingen geleerd die we alleen hadden kunnen ervaren door de stap daadwerkelijk te nemen.
Kortom; we zijn een stuk wijzer geworden, een hele ervaring rijker en gaan het nieuwe jaar in met goede moed voor de toekomst. Het avontuur eindigt hier niet, het neemt gewoon een andere wending.

IMG-20190927-WA0002

1. Stefan & Inge:
    19 januari 2020
    Bedankt dat jullie ons avontuur hebben willen volgen.

Groetjes van ons
  2. Jan:
    19 januari 2020
    Anders uitgepakt zoals jullie zeggen, maar wel veel ervaringen rijker. Een moeilijke beslissing maar weloverwogen. Jullie pad, weg door de bush(craft) loopt verder en zoals jullie zullen ervaren met veel mogelijkheden. Ik ben trots op jullie en geloof in jullie.

Jan
  3. Sander:
    20 januari 2020
    Dikke bummer, ongetwijfeld. Bedankt dat jullie dit met ons wilden delen :) Als jullie weer een spraakmakende ondernemening aangaan, dan hoor ik 't wel!
  4. Nieke:
    22 januari 2020
    Heel veel meegemaakt en veel geleerd en persoonlijk ontwikkeld. Ik lees dat dr positiviteit overheerst, die ervaring heb je zelf opgezocht en pakt niemand jullie meer af.